Szakértő válaszol

Kérdésed van az Abonett valamelyik termékével kapcsolatban?

Esetleg általános táplálkozási tanácsot szeretnél kérni?

Kérdezz, szakértőnk segít.

Vera 2013.02.19. 20:52

Tisztelt Kovács Bernadett!
25 éves vagyok, s 10 éves korom óta PCOS-ben \'szenvedek\' (s azóta fogamzásgátlót: Diane35, Cipromix,Dienille-t szedek), ill. pajzsmirigy problémákkal küszködök. A súlyom nagyon ingadozó, hol 20 kg-ot felszedek, hol 20 kg-ot kínkeservvel sikerül leadni. Segítségét szeretném kérni, hogy milyen élelmiszerek fogyasztása ajánlott a felborult hormonháztartásomnak, illetve miket kerüljek el.
Családalapítás előtt állok, s szeretném hogy a PCOS -t kordában tudjam tartani, a meddőséget elkerülve.
Várom megtisztelő válaszát!
Üdvözlettel
Vera

Abonett

Kedves Vera!

Sajnos a PCOS és az egyéb nőgyógyászati problémákelőrevetítik egyéb hormonok egyensúlyának megbomlását is (mert hormonjainkegymással összefüggésben „dolgoznak”). Így sokaknál együtt járpajzsmirigy-alulműködéssel, ami az anyagcsere lelassulása miatt önmagában ishajlamosít a hízásra. De a hosszú évek óta tartó PCOS következménye lehet az is,hogy a kortizol nevű hormon mennyiségemegemelkedik a vérben (Cushing-kór), ennek következtében pedig szintén jellemzőaz elhízás, ami kimondottan férfias jellegű, hasra, törzsre lokalizálódik ésmagával vonja a vércukor és a vérnyomás és a vérzsírok (koleszterin)emelkedését is!

Azt nem írtad, milyen módszerrel, diétávalsikerült leadnod 20kg-ot (csak remélni merem,hogy nem a Norbi Update hívevagy), de az biztos, hogy a jojó-effektus is hosszú távon súlyos egészségügyiproblémákat okozhat!

Nagyon egyszerű dolgod lesz a diétával, ugyanis aPCOS esetén javasolt étrendi előírások megegyeznek az egészséges táplálkozásbanjavasoltakkal.

A fogyókúra szót kérlek, töröld ki a szótáradból,ugyanis neked nem kúrára lesz szükséged, hanem életmódváltásra azért, hogy ahormonszintjeid rendeződni tudjanak, ne legyél ilyen fiatalon cukorbeteg és amia legfontosabb: a családalapítás is zökkenőmentesen menjen!

A testsúlyodat és a magasságodat nem írtad ugyan,de saját magadnak is ki tudod számolni az energiaszükségletedet az alábbiképlet alapján: jelenlegi testtömeg*25= energiaszükséglet. A kapott számotelosztod kettővel, így megkapod a szénhidrát-szükségletedet kalóriában (mert50%-ot kell szénhidrátokból fedezni). Majd elosztod 4,1-el és megkapod hánygramm szénhidrátot igényel a szervezeted-ezt kellene elosztani az 5 étkezésközött.

Fontos, hogy olyan élelmiszerek közül válogass, amelyeknekalacsony a glikémiás indexe. Ez azt jelenti, hogy a cukorhoz képest (ami100%-ban emeli a vércukor-szintet) milyen hatást gyakorol a vércukor-szintre.

Ilyenek a teljes kiőrlésű kenyerek, gabonafélék,a zöldségfélék, száraz hüvelyesek (lencse, bab, csicseriborsó), gyümölcsök nagyrésze. A rostban gazdag termékek mellé ne felejts el meginni legalább 2literfolyadékot a székrekedés elkerülése végett!

A cukrot minden formában célszerű kihagyni azétkezésből, helyette javaslom a nyírfacukor, xillit vagy a sztíviafogyasztását, melyek természetes eredetű édesítőszerek, de a mesterséges(tablettás, folyadék) édesítők is szóba jöhetnek!

Ezen kívül nagyon fontos a rendszeres testmozgás,ami lehet tempós gyaloglás, kocogás, futás, kerékpározás vagy úszás is. Alényeg, hogy fokozatosan, mindig 5-10 perccel emeld a mozgás időtartamát és ígyelérd az 1 órát heti minimum 3 alkalommal!

Sok sikert és kitartást kívánok!

Üdv,

Kovács Bernadett

Dietetikus

veresn 2013.01.21. 20:38

Kérdés szövege:
Szeretem a termékeiket, de zavar, hogy a csomagolásukon nem találom azt a jelzést, hogy az abonett zacskója újrahasznosítható-e, s ha igen, milyen típusú hulladékként- azaz pl. pp- vagyis talán polipropilén,
- vagy alumínium, vagy
micsoda. Kérem, írják meg nekem ezt!
Előre is köszönöm!
Üdvözlettel!
Veresn

Abonett

Kedves Veresn,
köszönjük a kérdést!
Igen, az Abonett zacskója újrahasznosítható, műanyag hulladékként lehet gyűjteni.
Üdvözlettel:
Abonett csapata

Sosza 2013.01.12. 15:57

Tisztelt Szakértő!
Magas fokú candidám van, amihez diétáznom kell. Azonban vannak kérdéses részei a diétának, amire mindenki mást mond. Az alábbiakat lehet fogyasztani (a szigorú diéta alatt is): sárgarépa, natúr joghurt, paprika, paradicsom, tojás, krumpli, kukorica, abonett (ez a kukorica miatt, ami elvileg a keményítő okán tiltott)?
Mert azt mondták, hogy ezek tiltották, illetve egy részük az első 3 hétben.
Előre is köszönöm a válaszát!

Abonett

Kedves Kérdező!

A Candida albicans nevűélesztőgomba elleni küzdelem legfontosabb szempontja, hogy a cukor mindenformáját ki kell hagyni az étrendből, ugyanis a cukor elősegíti a gomba terjedését,szaporodását- gondoljunk csak a kelt tészták készítéséhez felhasznált élesztőfelfuttatására! Tehát a cukrot és minden olyan élelmiszert, ami azzal készült,kerülni kell (üdítők, tejtermékek, csokoládé, lekvár, szörp)

Emellett azoknak azélelmiszereknek sincs helye az étrendben, amelyek penészt (gombát) tartalmaznak(kefír, Camambert sajt), vagy erjesztéssel készülnek (alkohol, ecet, kovászosuborka, savanyú káposzta) és az élesztőt tartalmazó kenyerek, kelt tészták.

Elég hosszú a lista, de éhezniettől függetlenül sem kell!

Teljes kiőrlésűgabonafélékből készült kenyereket nyugodtan lehet fogyasztani, természetesen,amelyek élesztő nélkül készültek: ilyenek az Abonett kenyerek is! Nyugodtanlehet fogyasztani bármelyiket, akár a kukoricásat is- a keményítő ugyanisminden gabonaféle fő tápanyaga (gondoljuk csak végig: a teljes kiőrlésűbúzaszem és a burgonya is keményítőt tartalmaz, mégis lehet enni!) Azöldségféléket, száraz hüvelyeseket is lehet fogyasztani, változatosanelkészítve: levesnek, köretnek, főzeléknek egyaránt. Gyümölcsök közülérdemesebb a nagyon magas cukortartalmúakat kerülni (aszalványok, banán, szőlő)és főként magában, a délelőtti órák során fogyasszuk őket.

Hetente egyszer halat, tojástés főként fehér húsokat javaslok fogyasztásra zsírszegényen elkészítve,zöldfűszerekkel ízesítve (a pirospaprika például gyakran szennyeződikpenésszel).

Cukor helyett fogyaszthatóakkülönböző természetes és mesterséges édesítőszerek, ecet helyett ízesítésrecitromlé, élesztő helyett süteményekhez jól felhasználható a sütőpor és aszódabikarbóna.

Mindezek mellett érdemes azimmunrendszer megerősítése érdekében gondoskodni a megfelelő C-vitaminbevitelről és napi 1 pohár natúr joghurt elfogyasztásával a normál bélflórahelyreállítása is véghezvihető.

Sok kitartást és sok sikertkívánok!

Üdv:

Kovács Bernadett

Dietetikus

kata 2013.01.02. 10:43

Kedves Dietetikus! 27éves jelenleg kb.10hetes kismama vok.A terhesseg elotti 1évben sikerult 24kg-ot leadni.Az unnepek alatt sikerult 3-4kg-ot felszedni.Most 68kg vok.Nagyon félek az elhizastol ezert tanacsot szeretnek kerni h mit egyek,h egyek mikor egyek?Lenne meg 1kerdesem.Veszes verszegenyseget diagnosztizaltak kb.1eve nalam.Szedek vitamint de mit tehetek h etkezessel is potoljam a vasat,b12-t stb? Valaszat elore is koszonom udvozlettel:kata

Abonett

Kedves Kata!

Elhiszem, hogy félsz avisszahízástól, ha sok-sok kitartó munkával ennyit sikerült leadnod az elmúltévben, viszont ha okosan táplálkozol, akkor nem kell tartanod ilyesmitől.Nagyon fontos, hogy fogyókúrázni semmiképpen sem szabad elsősorban a születendőbabád egészsége érdekében, de a sokak által hangoztatott „2 helyett egyél” elvesem helyes!

Az ideális az lenne, ha napi4-5x ennél, egyszerre kisebb mennyiségeket, hogy ne terheld meg túlságosan azemésztőrendszeredet. Az étrend alapját a teljes kiőrlésű gabonákból készültélelmiszerek, kenyerek, péksütemények adják. Ezek, amellett,hogy magas atelítőértékük, sok B vitamint, magnéziumot, cinket is tartalmaznak ésrosttartalmuk miatt serkentik a bélműködést, ha megfelelő mennyiségű (napi2-3l) folyadékkal együtt fogyasztjuk őket. Naponta legalább 3x kerüljön azasztalra zöldségféle, nyers vagy párolt formában. A megnövekedett kalciumszükséglet fedezésére naponta 2 alkalommal fogyassz alacsony zsírtartamú tejet,sajtot, túrót- főként a 3. trimeszterben. A húsok és a hal jó vasforrás és aztis jó tudni, hogy B12 vitamin is csak állati eredetű élelmiszerekben található-ezért napi 1-2 alkalommal fogyassz sovány húsokat zsírszegényen elkészítve,például grillezve, teflonban, sütőzacskóban sütve. Halat (főleg tengerit) isérdemes fogyasztani heti rendszerességgel, ugyanis olyan esszenciáliszsírsavakat tartalmaznak, amelyek elősegítik a magzat optimális fejlődését,fontosak az agy és az idegrendszer megfelelő működéséhez, valamint csökkentik akoraszülés veszélyét is!

Kerüld a magas cukortartalmúételeket, italokat, édességet csak alkalmanként fogyassz! Ételkészítésnéltörekedj arra, hogy a lehető legkevesebb zsiradékot, olajat használj fel,kenyérre kenéshez sem szükséges feltétlenül margarin.

Alapjában véve, ha erre anéhány dologra odafigyelsz, a kisbabád sem fog semmiben hiányt szenvedni ésneked sem kell attól tartanod, hogy szülés után rajtad maradnak a nem kívántkilók!

Sok örömet és sok sikertkívánok a továbbiakban!

Üdv:

Kovács Bernadett

Dietetikus

Tímea 2013.01.01. 18:58

Kedves Szakértők!
Policisztás ovárium szindrómám van, gyógyszert szedek e mellett fogynom és mozognom is kell.
Az orvosom 140 gramm szénhidrát szegény étrendet írt elő nekem.
A kérdésem az lenne, hogy az Abonett fajták közül, nekem melyiket lenne célszerű fogyasztanom, illetve milyen feltétekkel lehetne fogyasztani?
Köszönöm!
Tímea

Abonett

Kedves Tímea!

A Policisztás OváriumSzindróma hátterében szénhidrát-anyagcsere zavar, azaz az inzulinrezisztenciaáll - ezt az állapotot pedig a cukorbetegség „előszobájaként” szoktukemlegetni. Az orvosod is ezért javasolt meghatározott szénhidrát tartalmú (ésnem szénhidrát szegény) étrendet, mert ha kicsit változtatsz az életmódodon ésemellett persze szeded a felírt gyógyszert, akkor a hormonháztartásod is helyreállhat és a cukorbetegség kialakulását is el tudod kerülni. A jelenlegitesttömegedet nem írtad meg, viszont azt igen, hogy fogynod kellene, ebbőlkiindulva nekem kicsit kevésnek tűnik a javasolt 140g szénhidrát. Ugyanis azenergiaszükségletet mindig a testsúly függvényében állapítjuk meg, ennek az50%-át kell szénhidrátokból fedezni.

Az első és legfontosabb lépésa rendszeresség kialakítása az étkezésben. Ez napi 4-5x-i étkezést jelent, ezekközül ebédre fogyaszd a legtöbb szénhidrátot (35%) ezt követi a vacsora (25%),majd a reggeli (20%) és a 2 kisétkezés (10-10%)

Ugyancsak nagyon fontos, hogya kristálycukrot egy az egyben kiiktasd az étrendedből, helyette válaszd atermészetes (sztívia, nyírfacukor) vagy mesterséges édesítők (Süssina, Süssli,Polisett, stb.) bármelyikét.

Olyan rostdús, összetettszénhidrátokban gazdag élelmiszerekre lesz szükséged, amelyek lassan szívódnakfel, ezáltal egyenletesen tartják a vércukor szintedet és emellett sokkaljobban laktatnak is. Ilyenek a teljes kiőrlésű gabonákból készültpéksütemények, kenyerek, mint például az Abonett termékei! Nyugodt szívveljavaslom neked őket, főként a rozsos, zabos, korpás és a búzacsírásváltozatokat. Csak arra kell odafigyelned, hogy étkezést ne hagyj ki a napfolyamán és minden étkezésed tartalmazzon szénhidrát tartalmú nyersanyagot! Érdemesebba kisétkezésekre fogyasztani Abonettet, mert 1 szelet szénhidrát tartalma 3,1g,ami azt jelenti, hogy ha reggelire eszed kb. 10 szeletet kellene megennedbelőle. Persze ezt is választhatod! A lényeg, hogy mindenképpen soványfelvágottat (sonkafélék, párizsi), sajtot tegyél a szendvicsedbe, a margarinakár ki is hagyható. Helyette készíthetsz kefíres-zöldfűszeres túrókrémet, alehetőségeknek igazából csak a fantáziád szab határt! A lényeg, hogy soványalapanyagokat használj fel és mindig kerüljön a szendvicsedbe valamilyen frisszöldségféle-ezzel is növeled a rostbeviteled és telíted a gyomrodat!

Ne felejtsd el, hogy abőséges folyadékbevitel (napi 2-3l és főként víz, ásványvíz formájában),valamint a rendszeres testmozgás is nagyon fontosak ahhoz, hogy elérhesdcéljaidat!

Én sok sikert és kitartást kívánokNeked ehhez!

Üdv:

Kovács Bernadett

Dietetikus

Kérdezz Te is szakértőnktől!