Szakértő válaszol

Kérdésed van az Abonett valamelyik termékével kapcsolatban?

Esetleg általános táplálkozási tanácsot szeretnél kérni?

Kérdezz, szakértőnk segít.

Ditta 2017.02.20. 11:45

Kedves Szakértő! Az lenne a kérdésem, hogy inzulirezisztenciával lehet-e valamelyik abonett 'kenyeret' ennem, amikor 30 gr lassú szénhidrát van előírva? Pl.: reggelire, vacsorára. Elnézést, ha már volt ilyen kérdés, de sajnos nem találtam! Válaszát előre is köszönöm!

Abonett

Kedves  Ditta!
Azokat az abonett termékeket ajánlom, melyeknek magas a rosttartalma. Ezeket az információkat a termékek hátulján találja meg. A 11g rost/100g felettieket ajánlom (ilyen pl.: a búzacsírás, a köleses, a korpás stb.). Szendvicsnek elkészítve is kitűnő választás, mivel a felvágottakban, sajtokban lévő fehérje és zsírtartalom mérsékli a hirtelen vércukor emelkedést. 
Üdvözlettel:
Andor Zsófia
dietetikus

Tamara 2017.01.31. 19:22

Tisztelt szakértő! Sok helyen olvastam az aszpartámról, de a mai napig nem tudom eldönteni, hogy egészséges vagy sem. Melyek azok a cukorhelyettesítők amit ajánlana? Köszönöm a válaszát!

Abonett

Kedves Tamara!

Az aszpartám élelmiszer adalékanyagként történő engedélyezése, mint minden élelmiszer adalékanyagnál rendkívül alapos, sok éves, az új gyógyszerek vizsgálatánál is szigorúbb toxikológiai tesztelésnek vetették alá.

Az aszpartám megengedhető napi beviteli szintjét (Acceptable Daily Intake) 40 mg/testtömeg kg-ban állapították meg. A megengedhető napi beviteli szint egy anyagnak az a mennyisége testtömeg kg-ra vonatkoztatva, amelyet egy életen át naponta elfogyasztva egészségkárosító hatástól nem kell tartani. Ez egy 60 kg-os testtömegű ember esetében 60*40=2400 mg aszpartám naponta.

Én, személy szerint próbálom kerülni a mesterséges édesítőszereket – gondolok itt például az édesítőszerrel ízesített üdítőkre, melyekben az édesítőszereken kívül egyéb természetellenes anyagok is vannak. Viszont édes ételeket, süteményeket édesítőszerekkel szoktam készíteni. Ezeket keverni szoktam, ezzel elkerülve az esetleges mellékízeket. Nyírfacukrot (xilitet), eritritet, folyékony édesítőt és stevia pötyit szoktam használni, nagyjából egyenlő arányban. Az előbbi kettőt hasonlóképpen tudja felhasználni, mint a kristálycukrot, az utóbbinál pedig a csomagoláson fel van tüntetve, hogy adott milliliter/tabletta hány gramm cukornak felel meg. A tablettát is fel lehet használni süteményekhez, édes túrókrémekhez, ha előtte pár csepp vízben feloldja és így adja a tésztákhoz, krémekhez.

Üdvözlettel:
Andor Zsófia
Dietetikus

Alexandra 2017.01.25. 16:40

Üdvözlöm! 169 cm magas vagyok és 78 kg (23 éves). 3 hete teljesen életmódot váltottam (a kenyér, tészta, péksütik tömkelege, cukor), mindent elhagytam csak salátát salátával eszem (reggeli, ebéd, vacsora) és heti 4-szer futok 45 percet. De valamiert a fogyás nem indult el. Mennyi idő után fog meglátszani? Előre is köszönöm válaszát!

Abonett

Kedves Alexandra!

Először is gratulálok, hogy ilyen elhatározásra szánta el magát. Örömmel látom, hogy nem csak a táplálkozásán, hanem életmódján is változtatni próbál. Fontos azonban odafigyelni a kiegyensúlyozott táplálkozás többi alapelvére is, erről bővebben olvashat a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége oldalán, a projektjeink menüpontban az okostányérra kattintva! Az, hogy a fogyás nem indult be – a mérleg szerint – több oka is lehet:

- Az elmondottak alapján kevesebb kalóriát visz be, mint amennyire a szervezetének szüksége van. Ha a bevitt kalória mennyisége nem éri el az alapanyagcserénket, akkor a szervezetünket „megijesztjük” azzal, hogy nem kap elegendő tápanyagot és raktározni kezd.

- A másik oka pedig az is lehet, hogy a futás megkezdésével több izom keletkezik bizonyos testrészeken, melyek a mérlegen bár nem mutatnak változást, viszont centiméterekben mérhetők. Ennek oka, hogy az izom sokkal tömörebb és nehezebb mint a zsír. Mivel elsődleges célja a testsúly csökkentés, így a cardio sportokat helyezze előtérbe (futás, bicikli, séta). Az ideális testalkat elérése után pedig érdemes elkezdeni az erősítést (guggolással, kitöréssel, plankkal - de ezek helyes elvégézéséhez kérjen szakértői segítséget)!

A finom pékáruk (édes sütemények, fehér kenyerek stb.) elhagyása abszolút pozitívan fogja befolyásolni az egészségét. Az abonett termékek közül azokat ajánlom, melyeknek magas a rost tartalma (pl: búzacsírás, natúr, korpás, rozsos). Ezeknél a termékeknél 100g-ban 12-14g rost található, melyek elősegítik az emésztést és teltségérzetet okoznak. Ezeket lehet önállóan is fogyasztani például nassolásként, de kisétkezéshez vagy főétkezéshez is kiváló kenyerek helyettesítésére. Figyeljen oda, hogy soha ne éhezzen és örömmel üljön le étkezni. A napi háromszori étkezés mellett próbáljon meg kisétkezéseket is beiktatni. Édességek alternivájaként vagy kisétkezésekre (tízórai, uzsonna) kitűnő választás lehet egy édes túrókrém: fele-fele arányban kikeverjük a zsírszegény túrót és a natúr joghurtot, ízesíthetjük gyümölcsökkel, édesítőszerrel és ezek mellé is fogyaszthat abonett kenyereket.
 
Üdvözlettel: Andor Zsófia Dietetikus

Hajni 2016.09.14. 10:51

Tisztelt Szakértők! Inzulinrezisztenciánál a gyors és lassú felszívódású szénhidrátokat fontos megkülönböztetni. Nagyon szeretem az abonettet, de nem vagyok biztos benne, hogy a natúr, rozsos, korpás vagy búzacsírás változat lassúnak számít-e? Előre is köszönöm és remélem a pozitív választ. :)

Abonett

Kedves Hajni!

Minden abonett termék csomagolásának hátulján található tápanyagtartalom, és ebben az esetben a rosttartalmat kell figyelembe venni. Minél magasabb a rosttartalom, annál alacsonyabb lesz a termék GI indexe. Az abonett termékek közül ajánlanám a korpásat (15g rost/100g), a rozsosat, a zabosat, a natúrt, a búzacsírásat és a köleses extrudált kenyeret (13g rost/100g). Az ételekben lévő zsírok szintén csökkentik a GI indexet, ezért ezt tovább csökkenthetjük, ha az abonett kenyereket sajttal, felvágottal, vajkrémekkel, tojással, kefirrel, joghurttal fogyasztjuk. Ha testsúlyt is szeretnénk csökkenteni, akkor ezekből a zsírszegény változatokat válasszuk és bőven fogyasszunk melléjük friss zöldségeket, melyek rosttartalma szintén kedvező és gazdagok vitaminokban és ásványi anyagokban.

Üdvözlettel: Andor Zsófi

Deutsch Miklós 2016.09.10. 12:28

Kedves Szakértő! A vércukorszintem megemelkedett, ezért szeretném a táplálkozási szokásaimat ennek alárendelni. Kérem a tanácsát, hogy ennek érdekében milyen kenyeret fogyaszthatok (abonett, grahamm), vagy esetleg mi mást tanácsol. Előre is köszönöm!

Abonett

Kedves Miklós! 
Azokat az abonett termékeket ajánlom, melyek magas rosttartalommal rendelkeznek, így nem okoznak hirtelen vércukor emelkedést. Ide sorolható a korpás, a rozsos, a zabos, a natúr, a búzacsírás és a köleses extrudált kenyér. Ezeket fogyaszthatja főétkezésekhez (reggeli, ebéd, vacsora) kenyér helyett, de kisétkezésekhez is kiváló.
Továbbá nagyon jó választás gyümölcsökhöz is, mivel a bennük lévő cukor hirtelen vércukoremelkedést okozhat, és ennek negatív hatását a rostban gazdag abonett kenyerekkel kiküszöbölhetjük. 

Üdvözlettel: Andor Zsófi

Kérdezz Te is szakértőnktől!