Szakértő válaszol

Andor Zsófi dietetikus

Kérdésed van az Abonett valamelyik termékével kapcsolatban?

Esetleg általános táplálkozási tanácsot szeretnél kérni?

Kérdezz, szakértőnk segít.

Alexandra 2017.01.25. 16:40

Üdvözlöm! 169 cm magas vagyok és 78 kg (23 éves). 3 hete teljesen életmódot váltottam (a kenyér, tészta, péksütik tömkelege, cukor), mindent elhagytam csak salátát salátával eszem (reggeli, ebéd, vacsora) és heti 4-szer futok 45 percet. De valamiert a fogyás nem indult el. Mennyi idő után fog meglátszani? Előre is köszönöm válaszát!

Abonett

Kedves Alexandra!

Először is gratulálok, hogy ilyen elhatározásra szánta el magát. Örömmel látom, hogy nem csak a táplálkozásán, hanem életmódján is változtatni próbál. Fontos azonban odafigyelni a kiegyensúlyozott táplálkozás többi alapelvére is, erről bővebben olvashat a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége oldalán, a projektjeink menüpontban az okostányérra kattintva! Az, hogy a fogyás nem indult be – a mérleg szerint – több oka is lehet:

- Az elmondottak alapján kevesebb kalóriát visz be, mint amennyire a szervezetének szüksége van. Ha a bevitt kalória mennyisége nem éri el az alapanyagcserénket, akkor a szervezetünket „megijesztjük” azzal, hogy nem kap elegendő tápanyagot és raktározni kezd.

- A másik oka pedig az is lehet, hogy a futás megkezdésével több izom keletkezik bizonyos testrészeken, melyek a mérlegen bár nem mutatnak változást, viszont centiméterekben mérhetők. Ennek oka, hogy az izom sokkal tömörebb és nehezebb mint a zsír. Mivel elsődleges célja a testsúly csökkentés, így a cardio sportokat helyezze előtérbe (futás, bicikli, séta). Az ideális testalkat elérése után pedig érdemes elkezdeni az erősítést (guggolással, kitöréssel, plankkal - de ezek helyes elvégézéséhez kérjen szakértői segítséget)!

A finom pékáruk (édes sütemények, fehér kenyerek stb.) elhagyása abszolút pozitívan fogja befolyásolni az egészségét. Az abonett termékek közül azokat ajánlom, melyeknek magas a rost tartalma (pl: búzacsírás, natúr, korpás, rozsos). Ezeknél a termékeknél 100g-ban 12-14g rost található, melyek elősegítik az emésztést és teltségérzetet okoznak. Ezeket lehet önállóan is fogyasztani például nassolásként, de kisétkezéshez vagy főétkezéshez is kiváló kenyerek helyettesítésére. Figyeljen oda, hogy soha ne éhezzen és örömmel üljön le étkezni. A napi háromszori étkezés mellett próbáljon meg kisétkezéseket is beiktatni. Édességek alternivájaként vagy kisétkezésekre (tízórai, uzsonna) kitűnő választás lehet egy édes túrókrém: fele-fele arányban kikeverjük a zsírszegény túrót és a natúr joghurtot, ízesíthetjük gyümölcsökkel, édesítőszerrel és ezek mellé is fogyaszthat abonett kenyereket.
 
Üdvözlettel: Andor Zsófia Dietetikus

Hajni 2016.09.14. 10:51

Tisztelt Szakértők! Inzulinrezisztenciánál a gyors és lassú felszívódású szénhidrátokat fontos megkülönböztetni. Nagyon szeretem az abonettet, de nem vagyok biztos benne, hogy a natúr, rozsos, korpás vagy búzacsírás változat lassúnak számít-e? Előre is köszönöm és remélem a pozitív választ. :)

Abonett

Kedves Hajni!

Minden abonett termék csomagolásának hátulján található tápanyagtartalom, és ebben az esetben a rosttartalmat kell figyelembe venni. Minél magasabb a rosttartalom, annál alacsonyabb lesz a termék GI indexe. Az abonett termékek közül ajánlanám a korpásat (15g rost/100g), a rozsosat, a zabosat, a natúrt, a búzacsírásat és a köleses extrudált kenyeret (13g rost/100g). Az ételekben lévő zsírok szintén csökkentik a GI indexet, ezért ezt tovább csökkenthetjük, ha az abonett kenyereket sajttal, felvágottal, vajkrémekkel, tojással, kefirrel, joghurttal fogyasztjuk. Ha testsúlyt is szeretnénk csökkenteni, akkor ezekből a zsírszegény változatokat válasszuk és bőven fogyasszunk melléjük friss zöldségeket, melyek rosttartalma szintén kedvező és gazdagok vitaminokban és ásványi anyagokban.

Üdvözlettel: Andor Zsófi

Deutsch Miklós 2016.09.10. 12:28

Kedves Szakértő! A vércukorszintem megemelkedett, ezért szeretném a táplálkozási szokásaimat ennek alárendelni. Kérem a tanácsát, hogy ennek érdekében milyen kenyeret fogyaszthatok (abonett, grahamm), vagy esetleg mi mást tanácsol. Előre is köszönöm!

Abonett

Kedves Miklós! 
Azokat az abonett termékeket ajánlom, melyek magas rosttartalommal rendelkeznek, így nem okoznak hirtelen vércukor emelkedést. Ide sorolható a korpás, a rozsos, a zabos, a natúr, a búzacsírás és a köleses extrudált kenyér. Ezeket fogyaszthatja főétkezésekhez (reggeli, ebéd, vacsora) kenyér helyett, de kisétkezésekhez is kiváló.
Továbbá nagyon jó választás gyümölcsökhöz is, mivel a bennük lévő cukor hirtelen vércukoremelkedést okozhat, és ennek negatív hatását a rostban gazdag abonett kenyerekkel kiküszöbölhetjük. 

Üdvözlettel: Andor Zsófi

Eszter 2016.08.15. 19:46

Kedves Szakértő! Olvastam ezen az oldalon, hogy a rozsos abonett extrudált kenyér 70%-ban teljes kiőrlésű rozslisztet tartalmaz, azonban több oldalon is azt olvastam, hogy az extrudált kenyerek gyártási eljárása miatt magasabb a glikémiás indexe (70-80), míg a rozskenyéré csak 40-50. Érdekelne a véleménye erről. Előre is köszönöm a válaszát!

Abonett

Kedves Eszter!

Ahogy egy korábbi válaszban is írtam, a GI mérése egy termék esetében sokkal komplikáltabb, mint egy kémiai vagy fizikai paraméter meghatározása, ezért csak irodalmi adatokra támaszkodhatunk. A rozsos abonett kenyérről nincs ilyen adat, de a 70 % -os rozstartalma miatt feltételezhető, hogy alacsonyabb a GI-e mint a hagyományos abonett kenyereknek.

Üdvözlettel: Sisak Tamás

nagy éva 2016.08.10. 08:57

Az Abonett teljes kiörlésű zabos lila csomagban, a glikémiás indexe magas? Azt tudom, hogy az Abonetteknek egyébként, ami nem teljes kiörlésü, magas a glikémiás indexe.

Abonett

Kedves Éva!

Az extrudált kenyereink beltartalmi paraméterit rendszeresen ellenőrizzük laborvizsgálatokkal. A glikémiás index mérése azonban egy sokkal összetettebb vizsgálat, mint például egy fehérjetartalom bemérés, hiszen a GI meghatározásakor nem magát az élelmiszert vizsgálják, hanem az emberi szervezetre gyakorolt hatását. Ezért az Abonett kenyerek esetében irodalmi adatokra kell támaszkodnunk. Ez alapján termékeink GI. -e 70-75 %, ami a magas GI csoportba tartozik. Összehasonlításképpen a fehér kenyerek GI-e is 70-75 %. A zabos abonett kenyérről nincs külön irodalmi adat, viszont 10 % -os zabtartalma miatt feltételezhető, hogy GI-e alacsonyabb, mint a natúr, illetve kukoricás abonett kenyerek GI-e.

Üdvözlettel: Sisak Tamás

Kérdezz Te is szakértőnktől!